Všichni dobře známe ten pocit, kdy se učíme něco nového. Někdy se nám to podaří hned napoprvé a my jsme z toho celí bez sebe. Ale jsou chvíle, kdy nám to nejde, a snažíme se pořád a pořád dokola a….
Z tohoto místa vede několik cest:
„Je mi to jedno! Nejde to. Nemá to řešení. Nikdy se to nenaučím! K čemu to vlastně budu potřebovat?!“
Vzpomeňte si na to, kolikrát jste už něco podobného řekli nebo jste to dokonce vzdali. Měli jste z něčeho strach, nebo vás to přestalo bavit, někdo se na vás zlobil, protože vám něco nešlo, a tak jste to raději nechali. Měli jste pocit, že jste hloupí, ne dost dobří, někdo to umí lépe, vy máme smůlu… Pocity, které každý z nás známe velmi dobře.
Vzpomínám si, že v jedné knize jsem četla, že kdybychom se učili chodit až jako dospělí, pravděpodobně se většina z nás spokojíme s tím, že lezeme po čtyřech.
„Ne já sám! VS Díky, že mi jedeš pomoci!“
Mnohdy se vám ale stalo, že vám někdo přišel na pomoc. A tady máme několik možností:
A druhý to respektuje a nechá vás (vy to buď dokážete, vzdáte, nebo si o tu pomoc nakonec řeknete).
A ten člověk jakoby, to neslyšel. Chce vám ukázat ten svůj zaručeně nejlepší způsob, že takhle to funguje a vy to vzdáte, naštvete se, odejdete – ať si to tedy udělá sám.
A ten, kdo vám šel na pomoc se ironicky pousmál a řekl, no já vidím, že jsi úplně mimo a začne vás poučovat o tom, co a jak.
Ve chvíli, kdy jste už pomalu ztráceli naději na to, že to zvládnete přišel a postrčil vás, ukázal vám nějaký fígl, dal vám nějakou radu, nebo otázku k zamyšlení a vy jste na to nakonec díky jeho přístupu přišli.
„Dokážu cokoliv!“
A pak je tu ještě možnost, kterou už jsem zmiňovala v úvodu. Po několika marných pokusech jste na to přišli. Buď proto, že vám někdo dal prostor nebo proto, že jste o něj požádali nebo proto, že v tu chvíli nebyl nikdo po ruce. Zaplaví vás příjemný pocit, endorfiny, skáčete do vzduchu a máte pocit, že můžete létat, říkáte to všem okolo, chcete tu radost sdílet! Jupí!
A teď se vraťte do svého dětství.
Jaký přístup z výše uvedených měla vaše škola? A do které byste chtěli chodit? A do které chcete, aby chodili vaše děti?
Je rok 2015. Zadávám dětem v první třídě úlohu: „Postav z osmi dřívek čtverec.“
Děti úlohu vcelku rychle plní a já pokračuji: „Přilož nyní dvě dřívka a vytvoř tak dva čtverce.“ To už je náročnější. Vidím, jak děti s dřívky různě pohybují a najednou PRÁSK a od jedné holčičky (říkejme jí třeba Adélka) letí dřívka na zem. Z očí se jí hrnou slzy a křičí: „To je blbá úloha, nebudu jí dělat!“ Všechny děti na mě v tu chvíli upřeně zírají a čekají co udělám.
Pomoc, co mám dělat? Bleskne mi hlavou…
Nenapadá mě v tu chvíli nic lepšího, než si sednout na zem vedle její lavice: „To nic Adélko, chápu, že se zlobíš, to je v pořádku. Pokud se ti ta úloha nedaří, nic se neděje, dělat jí určitě nemusíš.“ Valí na mě velké oči plné slz a přikyvuje. Pohladím ji a zvedám se. Děti dál pracují a já slyším Tomáška, jak říká Adélce: „Chtěla bys s tou úlohou pomoci?“ Adélka kroutí hlavou a sedá si od stolu na zem.
Po chvíli vidím, že sbírá dřívka, která před tím odhodila a staví si z nich. Ostatní děti mezitím už dřívka dávají stranou a pracují si každý na své úloze. Po chvíli Adélka vyskakuje a křičí: „Hele, mám to! Já jsem to vyřešila.“ Celá třída se sbíhá u Adélky, a i když plno z nich už řešení zná, prožívají s ní její radost.
V tu chvíli jsem to já, kdo má v očích slzy, ale ne smutku, ale určité hrdosti na to, jak úžasné bytosti děti jsou. Zase drobný střípek toho, že tohle má smysl.
Vraťme se do chvíle, kdy Adélka odhodila dřívka.
– Jak by to vypadalo, kdybych k ní v tu chvíli přistoupila a začala na ni křičet. (A věřte mi, nechci teď moralizovat a poukazovat na to, že já bych nikdy a za žádnou cenu nekřičela, i mě někdy „ujedou nervy“). Měla by pak ještě chuť něco zkoumat?
– Prožila by tu radost z objevu ve chvíli, kdy bych jí vynadala ať ta dřívka sebere a povýšeně jí ukázala řešení se slovy: „Přece to není tak těžké, ne?“ Jaký signál bych v tu chvíli vyslala k ostatním dětem?
– A jaký rozdíl by v tom všem byl, kdybych rovnou dětem ukázala: „Tohle je děti čtverec. A na tomhle obrázku jsou dva čtverce. Jeden velký druhý malý.“
– A co kdybych jí dala pětku za nesplněnou práci? Namotivovala bych jí správně?
Pokud chcete znát odpověď na některé z těchto otázek, stáhněte si můj eBook zdarma NEHODNOCENÍ jako cesta ke spokojenému vztahu s dětmi.