V tomto článku bych se s vámi chtěla podělit o své zkušenosti a pohled na lesní školky.
Tento pro mnohé netradiční a inovativní přístup k předškolnímu vzdělávání nabízí dětem možnost trávit většinu času v přírodě, a já bych ráda vysvětlila, proč si myslím, že lesní školky jsou skvělou volbou pro vaše děti.
Co jsou lesní školky?
Hlavním principem těchto školek je, že děti mají přímý kontakt s přírodou a učí se prostřednictvím volné hry a objevování. V lesních školkách nejsou děti zavřené ve třídách, ale mají možnost běhat, hrát si a učit se v lese, na loukách nebo v zahradách.
Moje zkušenost s lesními školkami
Příroda je totiž učitel, který nám poskytuje nekonečné možnosti k objevování a učení se.
Ale…
Zamysleme se, jak tráví většinu času dnešní děti?
A teď si položme několik otázek:
Pamatujete si na své dětství? Většina z nás trávívala většinu času venku s kamarády, v přírodě. Hráli jsme si na loukách, v lesích, běhali po zahradách. Tento kontakt s přírodou nás formoval a učil. A právě tato zkušenost je to, co nám dnešní lesní školky mohou nabídnout zpět.
Proč podle mě lesní školky dávají smysl?
Výhody lesních školek: Proč jsou pro děti tak přínosné?
1. Celodenní pobyt na čerstvém vzduchu
Děti v lesních školkách tráví většinu svého dne venku, což má mnoho zdravotních přínosů. Čerstvý vzduch podporuje správné fungování dýchacího systému a zlepšuje celkovou fyzickou kondici. Děti, které tráví více času venku, mají obecně lepší imunitu, méně často trpí nemocemi a jsou odolnější vůči různým alergiím.
2. Přirozený pohyb
Pobyt venku přirozeně podporuje fyzickou aktivitu. Děti běhají, skáčou, lezou po stromech a hrají si na přírodních překážkách. Tento druh pohybu je mnohem přirozenější a komplexnější než strukturované tělocviky nebo hry uvnitř. Podporuje rozvoj hrubé i jemné motoriky, obratnosti, rovnováhy a koordinace.
3. Zapojení všech smyslů
V přírodě mají děti možnost zapojit všechny své smysly. Slyší zpěv ptáků, šumění listí, cítí vůni květin, hlíny či dřeva, vidí barvy a tvary přírody a mohou se dotýkat různých povrchů a materiálů. Tento multisenzorický přístup podporuje jejich kognitivní rozvoj a pomáhá jim lépe chápat svět kolem sebe.
4. Fantazie a kreativní myšlení
Lesní prostředí poskytuje nekonečné možnosti pro volnou hru, která je základem pro rozvoj fantazie a kreativity. Děti si mohou hrát s přírodními materiály, stavět domečky z větví, vytvářet různé hry a příběhy. Tímto způsobem se učí myslet kreativně, řešit problémy a spolupracovat s ostatními dětmi.
5. Psychická pohoda
Pobyt v přírodě má uklidňující účinky na psychiku. Děti, které tráví čas venku, jsou méně stresované a úzkostné. Příroda jim poskytuje prostor pro relaxaci a vyrovnání se s každodenními výzvami. Navíc, volná hra v přírodě podporuje jejich sebepojetí a sebevědomí, protože si mohou zkoušet nové věci a překonávat své vlastní limity.
6. Ekologické vědomí
Děti, které tráví hodně času v přírodě, se přirozeně učí respektu k životnímu prostředí. Vidí, jak funguje přírodní ekosystém, učí se o různých rostlinách a zvířatech, a jaký význam má ochrana přírody. Tento vztah k přírodě je základem pro ekologicky uvědomělé chování v dospělosti.
7. Sociální dovednosti
Lesní školky podporují rozvoj sociálních dovedností. Děti se učí spolupracovat, komunikovat a řešit konflikty v přirozeném prostředí. Společné hry a aktivity v přírodě posilují jejich schopnost spolupráce a vzájemné pomoci.
8. Rozvoj jemné motoriky
Aktivity jako sbírání malých předmětů, stavění z přírodních materiálů nebo práce s nástroji (například při stavbě domečků z větví) pomáhají dětem rozvíjet jemnou motoriku. Tyto dovednosti jsou důležité později zejména při psaní a kreslení.
9. Vědecké a environmentální vzdělávání
Děti v lesních školkách mají skvělou příležitost učit se o přírodních vědách přímo v terénu a ne pouze z knížek a atlasů. Mohou pozorovat roční období, sledovat životní cykly rostlin a zvířat, učit se o ekosystémech a klimatických podmínkách. Toto praktické učení je mnohem efektivnější než teoretické výklady v učebnách.
10. Individuální tempo učení
Lesní školky často kladou důraz na individuální tempo učení každého dítěte. Děti mají možnost objevovat a učit se podle svého vlastního zájmu a schopností, což je motivuje k samostatnému poznávání a učení se. Navíc i počet dětí v lesních třídách je nižší než obvykle, tudíž mají průvodci více času se individuálně věnovat jednotlivým dětem.
Proč bych doporučila lesní školky každému?
Máte nějakou zkušenost s lesními školkami a chcete se o ni podělit? Budu moc ráda, pokud mi ji napíšete! 🙂